ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ιστορία Πολιτισμού και Τεχνολογίας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 26-03 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλ. Β1 2ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ιστορία Πολιτισμού και Τεχνολογίας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=10

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει το φοιτητή/τρια με τις απαραίτητες γνώσεις και ερεθίσματα, ώστε να κατανοήσει βασικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου πολιτισμού (Μύθοι, γραφή, χρήμα κτλ), πως αναπτύχθηκαν, τι συνέπειες είχε η ανάπτυξή τους στην εξέλιξη των κοινωνιών.Το μάθημα είναι σε μεγάλο βαθμό διεπιστημονικό και αφορά κατά βάση την ιστορία, αλλά σχετίζεται και με κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, οικονομία, επιστήμη, φιλοσοφία. Στόχος είναι να αναλυθούν και ίσως να απομυθοποιηθούν σημαντικά τμήματα του ανθρώπινου πολιτισμού σε σχέση με την πορεία που επέφεραν στις ανθρώπινες κοινωνίες (π.χ γεωργική επανάσταση).
Σκοπός του μαθήματος είναι, οι φοιτητές/τριες να αντιληφθούν μακροσκοπικά, το συνολικό ιστορικό, κοινωνικό, επιστημονικό και οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κληθούν να αναπτυχθούν και να δράσουν ως επιστήμονες, επαγγελματίες και άνθρωποι.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
• Έχει κατανοήσει τα βασικά στάδια που χαρακτηρίζουν την εξέλιξη της ανθρώπινης ιστορίας.
• Περιγράφει βασικά φαινόμενα και χαρακτηριστικά σημαντικών ιστορικών φάσεων της ιστορίας του ανθρώπου.
• Γνωρίζει τα χαρακτηριστικά και τη σημασία σημαντικών παραμέτρων αυτού που αποτελούν πολιτισμό (γραφή, θρησκεία κτλ).
• απομυθοποιήσει το ρόλο φαινομένων όπως η δουλεία, ο πόλεμος και να αντιληφθεί τα πραγματικά αίτια της εμφάνισής του στην ανθρώπινη ιστορία.
• Αντιληφθεί πως λειτουργούν αφηρημένοι μηχανισμοί, απαραίτητοι και σήμερα, όπως το εμπόριο, χρήμα κτλ.
• Να αναπτύξει προβληματισμό και κριτική ικανότητα σε σχέση με τη δυναμική των ανθρώπινου πολιτισμού, τις διαφορές και ομοιότητες με το σήμερα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Καθορισμός προτεραιοτήτων. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή, στόχοι, συνοπτική ιστορία της ανθρωπότητας.
2. Ο άνθρωπος τροφοσυλλέκτης, Νεάντερνταλ
3. Homo Sapiens – Νεολιθική επανάσταση
4. Μύθοι και φαντασιακή τάξη
5. Γνωσιακή επανάσταση
6. Γραφή, οργάνωση, αρίθμηση
7. Αγροτική επανάσταση
8. Παγκοσμιοποίηση, ενοποίηση, αυτοκρατορίες
9. Χρήμα, εμπόριο, θρησκεία
10. Επιστημονική πρόοδος, αποικιοκρατία
11. Καπιταλισμός, πίστωση και ανάπτυξη, πόλεμοι και δουλεία.
12. Βιομηχανική επανάσταση, Ενέργεια, πρώτες ύλες, υπερπαραγωγή και ζήτηση, καταναλωτισμός και νέα ηθική
13. Μεταβιομηχανική κοινωνία και ειρήνη, κοινωνία της πληροφορίας, άνθρωπος κυρίαρχος και δημιουργός

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Οι διαλέξεις του μαθήματος υποστηρίζονται από διαφάνειες παρουσίασης του συνόλου της εκπαιδευτικής ύλης. Το μάθημα υποστηρίζεται από case study και προβολή video παρουσιάσεων, που θα αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό. Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας δια μέσου της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μάθησης του μαθήματος, όπου περιλαμβάνονται: α) Οι διαφάνειες των διαλέξεων, β) περαιτέρω υλικό και παραπομπές για μελέτη και εξειδίκευση περιπτώσεων, Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 100% από τον βαθμό του θεωρητικού μέρους. Ο βαθμός του θεωρητικού μέρους διαμορφώνεται από γραπτή τελική εξέταση. Η γραπτή τελική εξέταση του θεωρητικού μέρους δύναται να περιλαμβάνει Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, Επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν, Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας. Θα δοθεί η δυνατότητα προαιρετικής εκπόνησης εργασίας σε όσους φοιτητές το επιθυμούν για την εξειδίκευση, μελέτη και παρουσίαση ζητημάτων που τους προκαλούν το ενδιαφέρον. Η συμμετοχή της στο τελικό βαθμό θα καλύπτει το 30%.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

• Harari Noah Yuval, Sapiens Μια σύντομη ιστορία του ανθρώπου, ISBN: 978-960-221-665-1, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2017, Εύδοξος:59395938
• Cardwell Donald, Ιστορία της τεχνολογίας, ISBN:978-960-375-572-2, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2004, Εύδοξος:24148
• Βακαλιός Θανάσης, Τεχνολογία, κοινωνία, πολιτισμός, ISBN: 978-960-8295-01-8, Εκδόσεις Αρμός, 2002, Εύδοξος:3185
• Καλλιγερόπουλος Δ., Βασιλειάδου Σουλτ., Ιστορία της Τεχνολογίας και των Αυτομάτων, ISBN:978-960-8165-88-5, Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗ
ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΠΕ, 2005, Εύδοξος:15663
• Δημαρόγκωνας Ανδρέας, Η ιστορία της τεχνολογίας ΙΙ, ISBN:978-960-319-211-4, Εκδόσεις ΜΑΡΙΑ ΠΑΡΙΚΟΥ & ΣΙΑ ΕΠΕ, 2003, Εύδοξος:41958827
Συμπληρωματική προτεινόμενη βιβλιογραφία
• Morin Edgar, Η ανθρώπινη φύση, το χαμένο παράδειγμα, Εκδ. Εναλλακτικές εκδόσεις, Αθήνα 2000.
• Armand L. & Drancourt M., Τεχνική και Πολιτισμός, Εκδ. Παπαζήσης, Αθήνα 1969.