ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μηχανουργική Τεχνολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 35 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μηχανουργική Τεχνολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 4
Εργαστήριο 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=103

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει
να μπορεί να αναγνωρίσει και να περιγράψει βασικά εργαλεία εφαρμοστηρίου που χρησιμοποιούνται σε σύγχρονα μηχανουργικά περιβάλλοντα
να έχει αποκτήσει τις αρχές της μετρολογίας
να έχει αποκτήσει την ικανότητα διαστατικών μετρήσεων
να έχει αποκτήσει δεξιότητες διαμόρφωσης και κατεργασίας διαφόρων εξαρτημάτων με τη βοήθεια απλών εργαλείων
να έχει αποκτήσει γνώσεις λειτουργίας και χειρισμού διαφόρων εργαλειομηχανών
να μπορεί να διακρίνει την κατάλληλη κατεργασία για διάφορα κατασκευαστικά σχέδια αντικειμένων, ενώ παράλληλα να αναζητά εναλλακτικές κατασκευαστικές λύσεις ως προς τις χρησιμοποιούμενες διαδικασίες
να μπορεί να εκπονήσει τον κατάλληλο προγραμματισμό των φάσεων κατεργασίας

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
Λήψη αποφάσεων.
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χύτευση: Χύτευση, γενικοί κανόνες και υλικά χύτευσης, χύτευση σε καλούπια μιας χρήσης, υλικά για την κατασκευή καλουπιών, απλή αμμοχύτευση, μέθοδος Croning, χύτευση με τηκόμενα μοντέλα, χύτευση με εξαερούμενα μοντέλα, χύτευση σε καλούπια πολλαπλής χρήσης, χύτευση υπό πίεση, φυγοκεντρική χύτευση και συνεχής χύτευση, στερεοποίηση των χυτών, μοντέλα υπολογισμού του ρυθμού στερεοποίησης, προσεπιχωνεύματα, σύστημα τροφοδοσίας, σφάλματα χυτών, έλεγχος χυτών, κονιομεταλλουργία.
Εργαλειομηχανές: Εισαγωγή στις μηχανουργικές κατεργασίες των υλικών για την παραγωγή μηχανολογικών προϊόντων, κατεργασίες κοπής, ορθογωνική κοπή, μηχανισμός κοπής, δυνάμεις κοπής, δημιουργία θερμοκρασιακού πεδίου, γεωμετρία κόψεων, υλικά κοπτικών εργαλείων, φθορά και διάρκεια ζωής του κοπτικού εργαλείου, ισχύς της κοπής, υγρά κοπής, κατεργασίες τόρνευσης, διάτρησης, φραιζαρίσματος, πλανίσματος, λείανσης, φασεολόγια, επιφανειακή τραχύτητα, μη συμβατικές κατεργασίες.
Μετροτεχνία: Γενικά στοιχεία περί μετρήσεων, όργανα μέτρησης, σφάλματα μετρήσεων, συστήματα ανοχών και συναρμογών, πρότυπα μήκη, έλεγχος διαστάσεων και γωνιών, ανοχές διαστάσεων, μορφής και θέσης, μέτρηση ποιότητας επιφανείας.
Εργαστηριακές εφαρμογές:
Μετροτεχνικός έλεγχος αντικειμένων
Χύτευση μετάλλου
Χρήση εργαλειομηχανών για την κατασκευή αντικειμένου

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο. Προβολή διαφανειών με υπολογιστή και χρήση πίνακα.
Εργαστηριακές Ασκήσεις σε εργαστηριακό χώρο με τον κατάλληλο εξοπλισμό.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Οι φοιτητές θα αξιολογηθούν με δύο τρόπους:
1. Γραπτή τελική εξέταση (ΓΕ) που θα περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων και ερωτήσεις σύντομης απάντησης με συνδυασμό γνώσεων της θεωρίας, υπολογισμούς και κριτική αξιολόγηση (70%).
Προφορική ή και γραπτή εξέταση (ΠΕ) επί του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος (30%).
Για την απονομή των πιστωτικών μονάδων πρέπει τόσο ο συνολικός βαθμός του μαθήματος (ΓΕ*0,7 + ΠΕ*0,3) όσο και ο ανεξάρτητος βαθμός σε κάθε μια από τις μεθόδους αξιολόγησης 1 και 2 να είναι τουλάχιστον πέντε (5).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Εισαγωγή στις μηχανουργικές μορφοποιήσεις, Μπουζάκης Κ. – Δ., Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Μηχανουργικές μορφοποιήσεις της μη συνεκτικής ύλης, Μπουζάκης Κ. – Δ., 2012, Έκδοση 1η, Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Μηχανική και τεχνολογία μηχανουργικών μορφοποιήσεων με αφαίρεση υλικού, Κ. – Δ. Μπουζάκης, Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Μηχανουργική Τεχνολογία: Τεχνολογία κατεργασιών κοπής των μετάλλων, Π. Πετρόπουλος, Εκδόσεις ΖΗΤΗ.
Μηχανουργική Επιστήμη & Τεχνολογία, 7η Έκδοση, Kalpakjian Serope, Schmid Steven, Μανωλάκος Δημήτριος, Μαρκόπουλος Άγγελος (επιμέλεια), Έκδοση: 7η/2019, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
Διαστατική μετρολογία, Καραχάλιου Χ., Μανσούρ Γ., 2007, Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Μηχανουργική Τεχνολογία: Τόμος Β, Αντωνιάδης Α., 2011, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
Τεχνολογία κατεργασίας μετάλλων, Στεργίου Κ., Στεργίου Ι., 2009, Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΠΕ.
Μηχανολογικό εργαστήριο Ι, Μαρτζούκος Σ., Μπάρδης Ι., 2010, Εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΠΕ.
Μηχανουργική τεχνολογία, Μπαλντούκας Α., Δημοσθένους Γ., 2005, Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ.
Metal casting a simple casting manual for small foundry, Chastain S., Vol. 1, 2004.
The complete handbook of sand casting, Ammen C. A., 1979, McGraw-Hill.
Science and Engineering of Casting Solidification, Stefanescu D. M., Second Edition, 2009, Springer.
Materials Processing during Casting, Fredriksson H., Akerlind U., 2006, John Wiley & Sons Ltd.