ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδικά Θέματα Φυσικής

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 36-03 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλ. Γ1 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικά Θέματα Φυσικής
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=49

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο γενικός στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να είναι σε θέση να κατανοεί ένα θέμα θερμοδυναμικής, ρευστομηχανικής και τεχνολογίας υλικών και να το επιλύει με μαθηματική μεθοδολογία ή ποιοτικά ανάλογα με τον τύπο του προβλήματος. Επίσης θα πρέπει να είναι σε θέση να μετατρέψει το φυσικό πρόβλημα σε μαθηματικό και να επιλέγει την κατάλληλη μέθοδο επίλυσης, αξιολογώντας και ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα των υπολογισμών.
Οι ειδικότερες γνώσεις που αναμένεται να αποκτηθούν είναι:
Κατανόηση προβλημάτων ρευστών σε ισορροπία
Κατανόηση προβλημάτων ρευστού σε κίνηση
Κατανόηση προβλημάτων ροής στα ρευστά
Κατανόηση προβλημάτων θερμικής συμπεριφοράς της ύλης
Κατανόηση προβλημάτων θερμοδυναμικής ισορροπίας
Κατανόηση θερμοδυναμικών μεταβολών
Κατανόηση προβλημάτων λειτουργίας θερμικών μηχανών
Κατανόηση βασικών αρχών δομής των υλικών
Κατανόηση των τύπων διάβρωσης των υλικών
Κατανόηση των βασικών τρόπων προστασίας από τη διάβρωση
Δεξιότητες
Εξοικείωση με την ορολογία που σχετίζεται με τη μηχανική των ρευστών
Εξοικείωση με τη χρήση των ιδιοτήτων ρευστού στην επίλυση προβλημάτων.
Εφαρμογή της διαστατικής ανάλυση για την μελέτη των πεδίων ροής.
Εφαρμογή των βασικών νόμων της Θερμοδυναμικής και των συνεπειών τους σε μεγάλο πλήθος τεχνολογικών προβλημάτων.
Ανάπτυξη ικανότητας ανάλυσης πρακτικών κύκλων ισχύος και ψύξης. Συσχέτιση δομής των υλικών με τις μακροσκοπικές ιδιότητές τους
Επιλογή κατάλληλων υλικών ανάλογα με την εφαρμογή τους
Αναγνώριση τύπου διάβρωσης στα υλικά
Πρόβλεψη τύπων διάβρωσης σε μηχανολογικές εφαρμογές
Διάγνωση αστοχίας υλικών
Επιλογή των κατάλληλων μεθόδων προστασίας για εξαρτήματα και κατασκευές

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Ομαδική Εργασία. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

• Αρχή του Pascal, Αρχή του Αρχιμήδη
• Αρχή της συνέχειας, Ρευστά σε ισορροπία
• Επίλυση προβλημάτων υδροστατικής
• Άνωση και επιφανειακή τάση
• Νόμοι ροής ρευστών, Πραγματικά ρευστά, Ιξώδες, τριβή στα ρευστά
• Επίλυση προβλημάτων ρευστομηχανικής
• Θερμική ενέργεια, θερμοκρασία, τρόποι μετάδοσης θερμότητας
• Η Θερμική συμπεριφορά της ύλης, θερμότητα αλλαγής φυσικής κατάστασης, 1ος θερμοδυναμικός νόμος.
• Θερμοδυναμικές διεργασίες, Κυκλικές Διαδικασίες, 2ος Θερμοδυναμικός Νόμος, Θερμικές Μηχανές, Ψυκτικές Μηχανές
• Επίλυση προβλημάτων θερμικών μηχανών και θερμοδυναμικών διεργασιών
• Δομή του ατόμου, Δεσμοί
• Κρυσταλλικά Πλέγματα, Σημαντικές δομές ανόργανων υλικών
• Διάβρωση/υποβάθμιση υλικών, Ορισμός διάβρωσης, Διάβρωση μετάλλων
• Οι κυριότερες περιπτώσεις διάβρωσης των μετάλλων
• Είδη διάβρωσης ανάλογα με την μορφολογία
• Μέτρα προστασίας από τη διάβρωση

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις σε φυσική αίθουσα. Ασκήσεις Πράξεις. Διαδικτυακή καθοδήγηση. Προβολή Διαφανειών με υπολογιστή, Διδακτικές σημειώσεις. Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail. Χρήση διαδικτυακών βοηθημάτων διδασκαλίας.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Κύριοι τρόποι αξιολόγησης του μαθήματος: – Τελικές Γραπτές Εξετάσεις – Γραπτή ενδιάμεση εξέταση Κριτήρια αξιολόγησης:
– Δυνατότητα αναγνώρισης και περιγραφής προβλημάτων Μηχανικής – Επίλυση ασκήσεων Μηχανικής
– Δυνατότητα αναγνώρισης και επίλυσης πραγματικών περιπτώσεων (case studies) σχετικών με τα επιστημονικά αντικείμενα του μαθήματος

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Φυσική, Αρχές και Εφαρμογές, Giancoli C. Douglas, ISBN: 978-960-418-729-4, ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΥΔΟΞΟΥ: 59415176, ΕΚΔΟΣΗ: 7η Έκδοση, 2018
2. Φυσική Θερμότητα, Ηλεκτρισμός, Κυριακου Δ. Σ., Μπλερη Γ. Π., 1992