ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μετρολογία-Έλεγχος ποιότητας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 43 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μετρολογία-Έλεγχος ποιότητας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 5
Εργαστήριο 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=19

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει το φοιτητή με τις απαραίτητες γνώσεις για να κατανοήσει τις βασικές αρχές λειτουργίας ενός συστήματος μέτρησης και την πραγματοποίηση μετρήσεων στις οποίες θα μπορεί να καθορίσει και προσδιορίσει την ποιότητά τους. Επίσης να εξασφαλίσει την ποιοτική δημιουργία ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας μέσω του ελέγχου ποιότητας.
Γνώσεις: Εισαγωγή στην επιστήμη της μετρολογίας με έμφαση στις ηλεκτρικές μετρήσεις. Τρόποι πραγματοποίησης μετρήσεων διαφόρων μεγεθών και υπολογισμοί των αβεβαιοτήτων αυτών. Αρχές λειτουργίας αναλογικών, ηλεκτρονικών, ψηφιακών οργάνων μέτρησης. Εμβάθυνση γνώσεων σε συστήματα αισθητήρων και κυκλώματα διασύνδεσης (ενεργητικά παθητικά) αυτών με όργανα καταγραφής. Έλεγχος Ποιότητας, Διασφάλιση ποιότητας. Εργαλεία ελέγχου ποιότητας.
Δεξιότητες: Υπολογισμός αβεβαιοτήτων μετρήσεων (άμεσες-έμμεσες). Υπολογισμοί σφαλμάτων με χρήση κλασικής θεωρίας σφαλμάτων. Λειτουργία αναλογικών, ηλεκτρονικών, ψηφιακών οργάνων μέτρησης με έμφαση στις ηλεκτρικές μετρήσεις. Υλοποίηση κυκλωμάτων διασύνδεσης αισθητήρων με όργανα καταγραφής. Χρήση εργαλείων ελέγχου ποιότητας.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Υλοποίηση μετρητικών διατάξεων με ανάπτυξη ικανοτήτων μέτρησης διαφόρων φυσικών μεγεθών, βαθμονόμησης και υπολογισμού αβεβαιοτήτων. Εξασφάλιση ποιότητας μετρήσεων με κατ’ επέκταση δυνατότητα ποιοτικού ελέγχου υλικών και συστημάτων αυτοματισμού.
Σχεδίαση συστήματος διασφάλισης ποιότητας προϊόντος ή υπηρεσίας.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
Ομαδική Εργασία.
Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

• Εισαγωγή στην Μετρολογία, Στατικά – Δυναμικά χαρακτηριστικά οργάνων μέτρησης
• Κλασική θεωρία σφαλμάτων,
• Αβεβαιότητα μέτρησης, Αβεβαιότητα τύπου Α,Β,
• Αβεβαιότητες σε αναλογικά-ψηφιακά όργανα, Αβεβαιότητα άμεσης- έμμεσης μέτρησης
• Ταξινόμηση-τύποι οργάνων μέτρησης, Αναλογικά – Ψηφιακά όργανα,
• Αισθητήρες-μορφοτροπείς, Μέτρηση κίνησης, στάθμης, όγκου, βάρους, πίεσης θερμοκρασίας, ροής,
• Κυκλώματα διασύνδεσης παθητικά, ενεργητικά.
• Εισαγωγή στην ποιότητα και τον ποιοτικό έλεγχο
• Διαγράμματα ελέγχου – ορολογία
• Διαγράμματα ελέγχου μεταβλητών
• Διαγράμματα ελέγχου ιδιοτήτων
• Η τεχνική της δειγματοληψίας – δειγματοληψία αποδοχής
• Πρότυπα διασφάλισης ποιότητας – εργαλεία βελτίωσης της ποιότητας.
Εργαστηριακές ασκήσεις: Παλμογράφος, Ποτενσιόμετρο, Σφάλματα μετρήσεων, Τελεστικοί Ενισχυτές, Μη αναστρέφων, Ακολουθητής, Αναστρέφων, Αθροιστικός, Διαφοράς, Τάση αποκλίσεως εισόδου, Ρεύμα πόλωσης εισόδου, Ταχύτητα μεταβολής εξόδου, Λόγος απορρίψεως κοινού σήματος, Μετατροπή ρεύματος σε τάση, Μετατροπή τάσης σε ρεύμα, Μη αναστρέφων μετατροπή τάσης σε ρεύμα, Διαφορικός μετατροπέας τάσης σε ρεύμα, Διαφοριστής, Ολοκληρωτής, Αισθητήρες μέτρησης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο.
Προβολή διαφανειών με υπολογιστή και χρήση πίνακα.
Εργαστηριακές Ασκήσεις σε εργαστηριακό χώρο με τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας δια μέσου της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μάθησης του μαθήματος, όπου περιλαμβάνονται:
α) Παρουσιάσεις του μαθήματος, β) Διδακτικές σημειώσεις, γ) Ανακοινώσεις σχετικές με το μάθημα, Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mail.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 70% από τον βαθμό του θεωρητικού μέρους και κατά 30% από τον βαθμό του εργαστηριακού.1. Ο βαθμός του θεωρητικού μέρους διαμορφώνεται από γραπτή τελική εξέταση.
Η γραπτή τελική εξέταση του θεωρητικού μέρους δύναται να περιλαμβάνει:
Επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν, Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
2. Η εξέταση των Εργαστηριακών Ασκήσεων πραγματοποιείται με τη επί τόπου αξιολόγηση των εργαστηριακών δεξιοτήτων και της θεωρητικής γνώσης που αποκτήθηκαν στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος με τη μέθοδο της τελικής εξέτασης στο εργαστηριακό περιβάλλον.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Μέτρηση, Ποιότητα Μέτρησης Και Αβεβαιότητα, Μανώλης Ε. Μαθιουλάκης, Ελληνική Ένωση Εργαστηρίων
Αισθητήρες Μέτρησης και Ελέγχου, 2η Έκδοση, Καλοβρέκτης Κωνσταντίνος , Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ
Ποιοτικός έλεγχο`ς παραγωγής, Παπαργύρης Αθανάσιος, Παπαργύρης Δημήτριος, Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Στατιστικός έλεγχος ποιότητας, Ταγαράς Γιώργος, Εκδόσεις ΖΗΤΗ