ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συστήματα Παραγωγής

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 45 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Συστήματα Παραγωγής
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 5
Ασκήσεις Πράξεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=43

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση των διαδικασιών και των θεμελιωδών νόμων των συστημάτων παραγωγής ώστε να γίνει δυνατός ο σχεδιασμός, η ανάλυση, η υλοποίηση, οργάνωση και διοίκηση βιώσιμων, αποδοτικών από πλευράς κόστους και ανταγωνιστικών συστημάτων παραγωγής.
Επιπρόσθετα, στοχεύει στην εκμάθηση της οργάνωσης παραγωγής και της εφαρμογής της θεωρίας συστημάτων, όπως επίσης στην χρήση νέων εργαλείων, καθώς και τεχνικών και μοντέλων για τα συστήματα παραγωγής και την οργάνωσή τους. Τέλος, στοχεύει στην παροχή βασικών γνώσεων για την διοίκηση ολικής ποιότητας. Πραγματικές μελέτες περιπτώσεων θα βοηθήσουν στην κατανόηση και επίλυση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων σε συστήματα παραγωγής διαφορετικών τομέων.
Μετά το τέλος του μαθήματος ο φοιτητής/φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:
● να εξηγεί τα κύρια στοιχεία των συστημάτων παραγωγής και πώς αυτά μπορούν να ενσωματωθούν στρατηγικά στον σχεδιασμό συστημάτων παραγωγής
● να σχεδιάζει, αναπτύσσει, αναλύει , προγραμματίζει, ελέγχει και να βελτιστοποιεί τις διαδικασίες συστημάτων παραγωγής
● να αναλύει και να αποτιμά την επίδοση συστημάτων παραγωγής ιδιαίτερα σε σχέση με τη βιωσιμότητα και το κόστος

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, λήψη αποφάσεων, διαχείριση χρόνου, ομαδική εργασία, σχεδιασμός και διαχείριση έργων, εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, τήρηση επαγγελματικής δεοντολογίας, προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, αυτοαξιολόγηση και κριτική.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

• Εισαγωγή και θεμελιώδεις έννοιες συστημάτων παραγωγής
• Σχεδιασμός προϊόντων
• Διαχείριση και έλεγχος αποθεμάτων
• Έλεγχος εφοδιασμού
• Ουρές αναμονής
• Χωροθέτηση διαδικασιών και εγκαταστάσεων (facility layout)
• Σχεδιασμός και οργάνωση παραγωγής
• Διοίκηση Ολικής Ποιότητας
• Μοντελοποίηση και προσομοίωση βιομηχανικών συστημάτων
• Διαχείριση και έλεγχος συστημάτων αποθήκης
• Computer Integrated Manufacturing

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις
Διαλέξεις με διαδικτυακά εργαλεία
Ανάθεση εργασίας και παρουσίαση εργασίας
Εξειδικευμένο Λογισμικό
Διαλέξεις με χρήση Powerpoint
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle, και του zoom

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση
ΙΙ. Εκπόνηση ατομικής ή/και ομαδικής εργασίας
Το πλαίσιο στο οποίο αξιολογούνται οι φοιτητές καλύπτει το σύνολο της ύλης που διδάσκεται με όλες τις μεθόδους διδασκαλίας που περιγράφονται αναλυτικά παραπάνω και τα κριτήρια αξιολόγησης ταξινομούνται ως ακολούθως:
1. Κριτική και συγκριτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου της ποιότητας και αξιολόγησης
2. Βιβλιογραφία και χρήση πηγών
3. Ιστορική αναδρομή και επισκόπηση
4. Ανάλυση και συμπεράσματα
5. Καταγραφή προοπτικών
6. Δομή της επιστημονικής εργασίας και χρήση της γλώσσας

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Factory Physics, W. J. Hopp and M.L. Spearman, McGraw-Hill, 2008.
Scheduling: Theory, Algorithms and System, M. Pinedo, Springer, 2008;
Production and Operations Analysis, 6th Edition, McGraw-Hill/Irwin Series Operations and Decision Sciences, Steven Nahmias, 2008.
Operations Management, Stevenson, W.J., 12th Edition. McGraw-Hill Education, 2015.
Production Systems Engineering, J. Li and S.M. Meerkov, Springer, 2009.
Facilities Planning, James A. Tompkins, John A. White, Yavuz A. Bozer, J.M.A. Tanchoco.
Product Design and Development, th Edition, K.Ulrich, S. Eppinger.
Engineering Design Methods: Strategies for Product Design, 4th Edition, N. Cross, Wiley, 2008.
Διοίκηση Παραγωγής και Υπηρεσιών, 1η Έκδοση, 2016, Στειακάκης Εμμανουήλ- Κωφίδης Νίκος
Διοίκηση παραγωγικών συστημάτων, Έκδοση: 1η,2007, Δημητριάδης Σωτήριος Γ. Μιχιώτης Αθανάσιος Ν.