ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενικευμένη Θεωρία Συστημάτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 55-04 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλ. Ε1-Ε2 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενικευμένη Θεωρία Συστημάτων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=108

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση των διαδικασιών και των θεμελιωδών νόμων των γενικευμένων συστημάτων ώστε να γίνει δυνατός ο σχεδιασμός, η ολιστική ανάλυση και η οργάνωση συστημάτων σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Πρόκειται για ένα διεπιστημονικό πεδίο που παρέχει το μεθοδολογικό πλαίσιο για τη μελέτη πολύπλοκων συστημάτων κάθε είδους (μηχανικά, ηλεκτρικά, κοινωνικά, βιολογικά, περιβαλλοντικά κλπ.) μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης. Εξειδικευμένα επιστημονικά εργαλεία όπως το Stella-Systems Thinking, Simulink-Matlab θα χρησιμοποιηθούν για να αποκαλύψουν τις συστημικές ιδιότητες πολυσύνθετων πραγματικών συστημάτων (systemics).
Μετά το τέλος του μαθήματος ο φοιτητής/φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:
● να αναλύει τις συστημικές ιδιότητες πολύπλοκων συστημάτων σε διαφορετικά πεδία εφαρμογής
● να σχεδιάζει, αναπτύσσει, αναλύει , προγραμματίζει, ελέγχει και να βελτιστοποιεί συστήματα
● να αναλύει και να αποτιμά ολιστικά την επίδοση πραγματικών συστημάτων, ιδιαίτερα σε σχέση με τη βιωσιμότητα και το κόστος.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών , Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
Λήψη αποφάσεων, Διαχείριση χρόνου, Ομαδική εργασία, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Τήρηση επαγγελματικής δεοντολογίας, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Αυτοαξιολόγηση και κριτική.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Γενικευμένη Θεωρία Συστημάτων – Εισαγωγή
2. Κλειστά́ και ανοιχτά́ συστήματα, Ορισμοί
3. Αυτοοργάνωση
4. Αυτοποιητικά συστήματα
5. Πολύπλοκα συστήματα
6. Ανάδραση
7. Κυβερνητική
8. Ομοιόσταση, Εξέλιξη
9. Εφαρμογές
10. Συστήματα στη Βιολογία
11. Συστήματα στις ανθρώπινες επιστήμες
12. Μοντέλα πληθυσμών
13. Πολυπρακτορικά Συστήματα

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις, Διαλέξεις με διαδικτυακά εργαλεία, Ανάθεση εργασίας και παρουσίαση εργασίας, Εξειδικευμένο Λογισμικό, Διαλέξεις με χρήση Powerpoint, Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle και του zoom.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση
ΙΙ. Εκπόνηση ατομικής ή/και ομαδικής εργασίας
Το πλαίσιο στο οποίο αξιολογούνται οι φοιτητές καλύπτει το σύνολο της ύλης που διδάσκεται με όλες τις μεθόδους διδασκαλίας που περιγράφονται αναλυτικά παραπάνω και τα κριτήρια αξιολόγησης ταξινομούνται ως ακολούθως:
1. Κριτική και συγκριτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου της ποιότητας και αξιολόγησης
2. Βιβλιογραφία και χρήση πηγών
3. Ιστορική αναδρομή και επισκόπηση
4. Ανάλυση και συμπεράσματα
5. Καταγραφή προοπτικών
6. Δομή της επιστημονικής εργασίας και χρήση της γλώσσας

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

• Ludwig von Bertalanffy (1968) General System Theory: Foundations, Development, Applications New York: George Braziller
• Mario Bunge (1979), A world of systems. Dordrecht; Boston, Reidel.
• Goosseff KA (2010). “Autopoeisis and meaning: a biological approach to Bakhtin’s superaddressee”. Journal of Organizational Change Management.
23(2): 145–151.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ενδεικτικά):
• Journal of Cybernetics, Systemics and Informatics
• International Journal of Operations and Production Management, Emerald Publishing
• Journal of Intelligent Manufacturing Systems, Springer
• European Journal of Operations Research, ElsevierΙ.Κ.Μουρμούρης, «Εφαρμογές Θεωρίας Αποφάσεων Πολλαπλών Κριτηρίων: Μεταφορές,
Χωροθέτηση και Ανάπτυξη», ISBN 9789603516880, Εκδόσεις: Α. Σταμούλης, 2007.
F. Burstein, C. Holsapple, ‘Handbook on Decision Support Systems 2’, Springer, 2008.