ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Λογισμικά για Μηχανικούς

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 55-08 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλ. Ε1-Ε2 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Λογισμικά για Μηχανικούς
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 4
Ασκήσεις Πράξεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=110

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσει στον φοιτητή Λογισμικά που χρησιμοποιούνται στην μελέτη και επίλυση προβλημάτων στον τομέα των Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης.
Να τον τροφοδοτήσει με τις κατάλληλες γνώσεις και τις ικανότητες, ώστε να είναι σε θέση να προσομοιώνει και να επιλύει προβλήματα από τους διάφορους τομείς της επιστήμης του Μηχανικού (π.χ. Εφαρμοσμένα Μαθηματικά, Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, Σήματα και Συστήματα, Ηλεκτρικά Κυκλώματα, κλπ.).
Να χρησιμοποιεί για τις ανωτέρω διαδικασίες, εκτός της κλασσικής μεθόδου, τα λογισμικά Computer Control (CC) και MATLAB (Simulink).
Η επιτυχής παρακολούθηση του μαθήματος έχει ως προσδοκώμενο αποτέλεσμα να καταστήσει τον φοιτητή/την φοιτήτρια ικανό/ικανή να προσομοιώνει επιστημονικά προβλήματα από τα διάφορα πεδία της ειδικότητάς του σε περιβάλλον ΜΑTLAB/SIMULINK.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη, αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, λήψη αποφάσεων, αυτόνομη εργασία, ομαδική εργασίες, εργασία σε διεθνές περιβάλλον, εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή στο Matlab και στο Simulink
2. Δημιουργία σημάτων
3. Άρτια και περιττά σήματα
4. Υπολογισμός ισχύος σήματος
5. Ανάλυση σημάτων με σειρές Fourier
6. Συχνοτική απόκριση Συναρτήσεων Μεταφοράς
7. Παραγωγή χρονικών συναρτήσεων – Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων
8. Προσομοίωση συναρτήσεων
9. Αναλογικό Σ.Α.Ε. 1ου βαθμού
10. Αναλογικό Σ.Α.Ε. 2ου βαθμού
11. Διαγράμματα Βαθμίδων – Απλοποίηση Σ.Α.Ε.
12. Ψηφιακά Σ.Α.Ε.
13. Δειγματοληψία
14. Δημιουργία ψηφιακών σημάτων
15. Ψηφιακό Σ.Α.Ε. 1ου βαθμού
16. Ψηφιακό Σ.Α.Ε. 2ου βαθμού
17. Διόρθωση Αναλογικών Σ.Α.Ε.
18. Διόρθωση Ψηφιακών Σ.Α.Ε.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών και πραγματοποίηση των προγραμμάτων και των προσομοιώσεων στους υπολογιστές (Ασκήσεις Πράξης). Οι διαλέξεις του μαθήματος υποστηρίζονται από διαφάνειες παρουσίασης του συνόλου της εκπαιδευτικής ύλης, ενώ ο λευκός πίνακας χρησιμοποιείται: α) για την εμβάθυνση και την επίλυση αποριών, β) για την προαγωγή της ενεργούς συμμετοχής των φοιτητών στη βήμα-προς-βήμα επίλυση προβλημάτων.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 100% από τον βαθμό της τελικής εξέτασης. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις δύναται η τελική εξέταση να αντικαθίσταται από μια εργασία του φοιτητή. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι γνωστά εξ αρχής και προσβάσιμα στους φοιτητές από την ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος. Η γραπτή τελική εξέταση περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν με προσομοίωση στο ΜΑTLAB/SIMULINK.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Σημειώσεις για το μάθημα
2. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2017, Μαλατέστας Παντελής, Εκδ.Α. Τζιόλα & Υιοι Α.Ε.
3. Σύγχρονα Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2017, Dorf & Bishop, Εκδ. Α. Τζιόλα & Υιοι Α.Ε.
4. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2016, Nise, Eκδ. Γρηγόριος Χρυσοστόμου Φούντας
5. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2012, Shahian & Hostetter & Stefani, Eκδ. Επίκεντρο Α.Ε.
6. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ, Βελώνη Αν., Κανδρής Διονύσιος
7. ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ: Αρχές, Ανάλυση & Ανάπτυξη με Matlab, Simulink & LabVIEW, Φούρλας Γ.
8. Computer Controlled Systems. Prentice Hall 1984, KJ. ASTROM, B. WΙΤΤENMARK.
9. Linear Control System Analysis and Design. Mc. Graw-Hill 1986, d’ D’AZZO, C. H. HOUPIS.
10. Control System Design. Mc. Graw-Hill 1986, B.FRIEDLAND.
11. Automatic Control Systems. Prentice-Hall 1987, B.C.KUO.
12. Analog and Digital Control Systems. Prentice Hall 1988, R. GAYAKWAD, L. SOKOLOFF.
13. Control System Toolbox, Getting Started Guide, MathWorks, 2014.
14. Program CC5 Manual.