ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επιχειρησιακή Έρευνα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 64 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιχειρησιακή Έρευνα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=15

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή με τη σκέψη και τη λογική της επιστημονικής διοίκησης με την κατανόηση, χρήση και πρακτική εφαρμογή των μοντέλων και των τεχνικών της Επιχειρησιακής Έρευνας με έμφαση σε αυτά που σχετίζονται με την παραγωγή και τη διοίκησή της. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:
• Να έχουν κατανοήσει την έννοια και τη λογική των μοντέλων της Επιχειρησιακής Έρευνας
• Να αποκτήσουν πλήρη θεωρητική και πρακτική γνώση των μοντέλων και αλγορίθμων των κυριότερων τεχνικών της Επιχειρησιακής Έρευνας
• Να εξασκηθούν στην ανάλυση και αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων και
μελετών περιπτώσεων (case studies)
• Να ερμηνεύουν και να εφαρμόζουν τα αποτελέσματα των λύσεων προβλημάτων
• Να επιλύουν προβλήματα και μελέτες περίπτωσης με χρήση εξειδικευμένων Πληροφοριακών Συστημάτων (POM-QM, Win QSB κ.λπ.)
• Να κατανοήσουν και να εξασκηθούν στην ανάλυση ευαισθησίας της άριστης λύσης ενός προβλήματος

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα
(η φύση της Ε.Ε – μαθηματικά μοντέλα και αλγόριθμοι)
• Γραμμικός Προγραμματισμός (μαθηματικό μοντέλο, διατύπωση, διαμορφώσεις προβλημάτων, μέθοδος Simplex, ανάλυση ευαισθησίας)
• Προβλήματα Μεταφοράς και Μεταφόρτωσης (μοντέλο, αρχικές λύσεις, αλγόριθμος επίλυσης, ειδικές περιπτώσεις, επίλυση προβλημάτων και εφαρμογών)
• Προγραμματισμός και Έλεγχος Αποθεμάτων (ερμηνεία, βασικά μεγέθη και ορολογία, κύρια συστήματα αποθεμάτων, σχεδιασμός συστημάτων, υπολογισμός βασικών μεταβλητών)
• Προγραμματισμός Συστημάτων Παραγωγής (προβλήματα κατανομής – προγραμματισμός εκτέλεσης εργασιών σε ένα, δύο ή τρία μέσα – εξισορρόπηση γραμμών παραγωγής)

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

• Πρόσωπο με πρόσωπο θεωρητική διδασκαλία
• Επίλυση πρότυπων προβλημάτων από τον διδάσκοντα
• Ατομικές και ομαδικές επιλύσεις προβλημάτων από τους φοιτητές
• Επίλυση μελετών περίπτωσης (case studies)
• Ηλεκτρονική ιστοσελίδα μαθήματος: https://www.iee.ihu.gr/~vkostogl/lessons
• Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων διαφανειών
• Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού για την επίλυση ασκήσεων, προβλημάτων και case studies

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Προαιρετικό (και προσθετικό υπό συνθήκες – έως +20%) τεστ προόδου. Τελική εξέταση (περιλαμβάνει ένα θέμα θεωρίας, πιθανώς ερωτήσεις κρίσεως και – κυρίως – επίλυση ασκήσεων)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Συγγράμματα μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ
1. Κώστογλου, Β., “Επιχειρησιακή Έρευνα και Οργάνωση Συστημάτων Παραγωγής”, Θεσσαλονίκη: ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2015, ISBN: 978-960-418-568-9, Κωδικός Ευδόξου: 50655958.
2. Κολέτσος, Ι. και Στογιάννης, Δ., “Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα”, Εκδοση 3η, Εκδότης Καλαμαρά Έλλη, 2017, ISBN: 978-960-9400-62-6, Κωδικός Ευδόξου: 68370507
3. Οικονόμου, Γ. και Γεωργίου, Α,, “Ποσοτική Ανάλυση για τη Λήψη Επιχειρηματικών Αποφάσεων” Τόμος Β’, Αθήνα: Εκδόσεις Ε. Μπένου, 2016, ISBN: 978-960-359-121-4, Κωδικός Ευδόξου: 59383641.
4. Taha A. Hamdy, “Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα”, 10η Έκδοση, Θεσσαλονίκη: ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2017, ISBN: 978-960-418-691-
4, Κωδικός Ευδόξου: 59415056
Συμπληρωματική ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
1. Anderson, D. R., Sweeny, D. J., Williams, T. A. and Martin, K., “Διοικητική Επιστήμη. Ποσοτικές Μέθοδοι για τη Λήψη Επιχειρηματικών Αποφάσεων”, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική, 2014.
2. Slack, S., Chambers, S. and Johnston, R., “Διοίκηση Παραγωγής Προϊόντων και Υπηρεσιών”, Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2010.
3. Ψωϊνός, Δ. Π., “Οργάνωση και Διοίκηση Εργοστασίων, Τόμος Ι: Σκοπιμότητα Δημιουργίας και σχεδίαση. Έλεγχος Παραγωγής”, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη, 1993.
Συμπληρωματική ξενόγλωσση βιβλιογραφία
1. Dantzing, G.B. and Thapa, M., “Linear Programming 2, Theory and Implementation”, N.Y.: Springer – Verlag, 1997.
2. Hillier, F. and Lieberman, G., “Introduction to Operations Research”, 8th edition, N.Y.: Mc Graw – Hill, 2004.
3. Lockyer, K. G., “Production Control in Practice”, London: Pitman Pub, 1975.
4. Raturi, A. and Evans, J., “Principles of Operations Management”, 1st edition, South Western, 2005.
5. Taha, H. A., “Operations Research, an Introduction”, 9th edition. Prentice Hall, 2010.
6. Zipkin, P.H., “Foundations of Inventory Management”, N.Y.: Mc Graw-Hill/Irwin, 2000.