ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οχήματα εκτός δρόμου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 86-04 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλ. Η1-Η2 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οχήματα εκτός δρόμου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=17

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

• Κατανόηση της συμπεριφοράς των οχημάτων επί παραμορφώσιμου εδάφους (εκτός δρόμου) και των σχετικών δυσχερειών, περιορισμών και απαιτήσεων.
• Εξοικείωση με το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία οχημάτων εκτός δρόμου (τζιπ, φορτηγών, γεωργικών ελκυστήρων, ερπυστριοφόρων οχημάτων).
• Κατανόηση της κατασκευής και λειτουργίας των συστημάτων πρόωσης, μετάδοσης κίνησης, διεύθυνσης και πέδησης των οχημάτων εκτός δρόμου (συστημάτων ερπυστριών, διαφόρων τύπων μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων και διαφορικών, υδροστατικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης, συστημάτων κίνησης 4Χ4, υδρομηχανικών και υδροστατικών συστημάτων διεύθυνσης, υδραυλικών και πνευματικών συστημάτων πέδησης).
• Ανάπτυξη της δυνατότητας σχεδιασμού, αξιολόγησης, μετασκευής, τροποποίησης και συντήρησης οχημάτων εκτός δρόμου και των επί μέρους συστημάτων τους.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

• Μηχανική συμπεριφορά του εδάφους, αλληλεπίδραση τροχού/ερπύστριας – εδάφους.
• Πρόσφυση, δύναμη πρόωσης και αντίσταση κίνησης τροχών και ερπυστριών, ολίσθηση και πλαγιοδρόμηση.
• Κατασκευαστική διαμόρφωση, ανάρτηση και τάνυση ερπυστριών.
• Χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα, ρύθμιση στροφών, διήθηση του αέρα.
• Κιβώτια αλλαγής ταχυτήτων υπό φορτίο.
• Κιβώτια ταχυτήτων πολλαπλής επιλογής.
• Κιβώτια ταχυτήτων με διαίρεση ισχύος.
• Κιβώτια διανομής.
• Δυναμοδότες.
• Διαφορικά, ελεύθερα και περιορισμένου διαφορισμού.
• Διαφορικά ευαίσθητα σε διαφορά ροπής και ευαίσθητα σε διαφορά στροφών.
• Συστήματα κίνησης 4Χ4.
• Άξονες και ακραίες μεταδόσεις.
• Υδρομηχανικά και υδροστατικά συστήματα διεύθυνσης.
• Υδραυλικά και πνευματικά συστήματα πέδησης.
• Υδραυλική πέδη.
• Φρένα διαρκείας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Οι διαλέξεις του μαθήματος υποστηρίζονται από διαφάνειες παρουσίασης του συνόλου της εκπαιδευτικής ύλης. Το μάθημα περιλαμβάνει και επίλυση ασκήσεων πράξης.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Τελική γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις ανάπτυξης
– Επίλυση ασκήσεων πράξης

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Συγγράμματα που διανέμονται μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας του μαθήματος
• https://moodle.teithe.gr/pluginfile.php/33455/mod_resource/content/0/ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΝΩΜΑΛΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ – ΘΕΩΡΙΑ.pdf
• https://moodle.teithe.gr/pluginfile.php/17239/mod_resource/content/0/ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΝΩΜΑΛΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ – ΑΣΚΗΣΕΙΣ.pdf
Συμπληρωματική προτεινόμενη βιβλιογραφία
• J. Y. Wong, Terramechanics and Off-Road Vehicle Engineering, 2rd ed., John Wiley & Sons, 2010, ISBN 978-0-7506-8561-0
• G. Lechner, H. Naunheimer, Automotive Transmissions, Springer, 1999, ISBN 3-540-65903-X
• M. Mitschke, H. Wallentowitz, Dynamik der Kraftfahrzeuge, 4. Aufl., Springer, 2004, ISBN 3-540-42011-8
• M. J. Nunney, Light and Heavy Vehicle Technology, 4th ed., Butterworth – Heinemann, 2007, ISBN 978-0-7506-8037-0
• S. Bennet, I. A. Norman, Heavy Duty Truck Systems, 4th ed., Thomson Delmar Learning, 2006, ISBN 978-1-4018-7064-5