ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Automotive Electrics

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ School of Engineering
ΤΜΗΜΑ Department of Industrial Engineering and Management
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Undergraduate
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 65-05 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Optional F1-F2 6th
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Automotive Electrics
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Theory 2 4
Lab 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Optional
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://exams-sm.the.ihu.gr/enrol/index.php?id=27

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

With the successful attendance of the course the student must be able
• to recognize and describe the basic automotive lighting circuits, charging circuits, starting circuits and ignition circuits
• to understand and correctly estimate the devices of automotive electric systems
• to calculate the requirements of automotive electric systems
• to satisfactorily present a subject related to automotive electric systems
• to develop simplified automotive lighting and ignition systems and handle special measuring and diagnostic devices
• to analyse the structure of an automotive electric system and redesign it

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Research, analysis and synthesis of data and information, using corresponding technologies, decision making, team work, implementing criticism and self-criticism, promotion of free, creative and inductive thinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Automotive electronic drawing elements: Symbols, elements, grounding, connections, automotive drawings study.
• Automotive Electrical Systems: Historical background, presentation of different electrical systems in vehicle types.
• Lighting systems. Purpose, categories. Incandescent, iodine, vacuum lamps. Conductors, cross section calculation, voltage drop calculation, fuses.
Lighting circuit analysis: Course, intersection, parking, direction, braking (stop), reversing, etc., trailers. Control instruments. Light regulator. Legislation.
• Electricity generation and storage systems: Inputs, role of the system in the vehicle, circuits
• Batteries: battery connections, construction and specifications, size calculations, properties, faults. Rated voltage, operating voltage, open circuit
voltage, starting current, battery capacity, charging status, charging / discharging mode.
• Automotive generators: DC generators (dynamos). AC generators (Alternators). Constructional and functional characteristics. Rectifier. Voltage
regulators (electromagnetic regulator, electronic voltage regulator). Related circuits.
• Starting system: Automotive starters, operation, categories, construction characteristics, starting current calculations.
• Ignition systems: Categories, ignition coils, distribution angle, operation angle, Dwell angle. Conventional ignition. Inductive electronic ignition. Electronic capacitive ignition. Piezoelectric electronic ignition. Distributorless Ignition System (DIS), Integrated Electronic Ignition. Ignition switch sensors: pulse generators, inductive, Hall effect, photoelectric.
Laboratory experiments:
• Static automotive generator diagnosis (dynamo, alternator). Alternator dynamic behavior.
• Starter.
• Conventional ignition. Electronic ignition. Hall sensor electronic ignition. Voltage and current waveform analysis, distribution, operation and Dwell angle calculation, troubleshooting.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Lectures, Exercises, Online guidance, Projected Presentations, E-mail communication, Online Synchronous and Asynchronous Teaching Platform (moodle). The course is supported by equipment for the experimental verification of the theory and measurement of parameters of energy sources and electronic ignition systems of ICEs.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Assessment Language: English / Greek
The final grade of the course is formed by 70% by the grade of the theoretical part and by 30% by the grade of the laboratory part.
1. The grade of the theoretical part is formed by a written final examination. The written final examination of the theoretical part may include:
Solving problems of application of the acquired knowledge, Short answer questions etc
2. The examination of the Laboratory Exercises is carried out with the continuous evaluation of the laboratory skills and the theoretical knowledge that were acquired in the course by the method of continuous evaluation and submission of weekly assignments. For the award of credits, both the total grade of the course and the independent grade in each of the assessment methods 1, 2 must be at least five. The assessment criteria are accessible to students from the course website.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. T. Denton, Automobile electrical and electronic systems. 4th edition, Routledge, 2012.
2. J. Halderman and C. Mitchell, Automotive Electricity and Electronics. Prentice Hall, 2004.
3. Robert Bosch GmbH, Bosch Handbook for Automotive Electrics – Automotive Electronics. 5th Edition, 2007.
4. W. Ribbens, Understanding Automotive Electronics. Society of Automotive Engineers Inc., 2003.
5. J. Erjavec, Automotive Technology: A Systems Approach. CENGAGE Delmar Learning, 2004.
6. B. Hollembeak, Today’s Technician: Automotive Electricity and Electronics (Classroom and shop manual set). CENGAGE Delmar Learning, 2006.
7. Robert Bosch, Motor-Vehicle Batteries and Electrical Systems (The Bosch Yellow Jackets). Robert Bosch GmbH, 2003.